Terdapat 5 peringkat:
- Berkaitan dengan penggunaan bantuan audio-visual seperti carta, peta, 'specimen' bahan konkrit.
- Berkaitan dengan 'electronic revolution' yang membawa ke era hardware dan software yang cangih.
- Berkaitan dengan media masa yang menerajui 'revolusi kommunikasi' untuk keperluan pengajaran. CAI menjadi popular
- Proses pengajaran individu; penekanan kepada pembelajaran terancang dan pengajaran. Sistem pembelajaran kendiri berdasarkan bahan-bahan 'self-instructional' dan mesin mengajar.
- Dipengaruhi oleh konsep 'system engineering' dan pendekatan sistem. Berdasarkan ini TP adalah rekabentuk cara bersistematik, menghasilkan penilaian proses mutlak P&P dalam objektifnya berdasarkan penyelidikan.
Pendekatan Hardware/Perkakasan
Penggunaan bahan-bahan dan peralatan mekanikal.
Pendekatan ini berdasarkan penggunaan prinsip-prinsip kejuteraan untuk menghasilkan peralatan 'electromechanical'.
Pendekatan ini berdasarkan penggunaan prinsip-prinsip kejuteraan untuk menghasilkan peralatan 'electromechanical'.
"is based on the application of physical sciences to education and training system which mechanizes the process of teaching generally so that teachers would be able to deal with more students, relusting lowering in the costs and economy in finances". (Davis, 1971).
Pendekatan Software / Perisian
Secara langsung berkaitan kepada psikologi pembelajaran yang mana keputusan perubahan tingkahlaku berasal/berdasar dari pengalaman,(Melton, 1959).
Ia begitu berkait rapat dengan prinsip2 moden program pembelajaran dan dicirikan dengan analisa tugas, menulis objektif2, pemilihan strategi pembelajaran yang bersesuaian, 'reinforcement' tindakbalas yang betul dan penilaian yang tetap.
Teknologi perisian biasanya merujuk kepada pendekatan berikut;
- Instructional technology
- Teaching T
- Behavioural T
[Perbandingan Behavioural Technology, Teaching T dan Intructional T]
Kelebihan:
- Menyokong / membantu perbezaan individu
- Menumbang kepada jimat masa, tenaga dan sumber guru dan murid.
- Memotivasikan pelajar
- Mengembangkan minat pelajar
- Kontent subjet mudah difahami.
- Menjadikan 'subject-matter' lebih menarik
- Menjadikan P&P ada daya tarikan, berinspirasi dan berkesan.
- Menjadikan 'subject-matter' nampak hidup
- Menyediakan pilihan penyertaan pelajar dalam pelajaran.
0 comments:
Post a Comment