Friday, August 5, 2011

Perlaksanaan

Dalam kursus ini anda akan mengikuti beberapa aktiviti khusus. Antara aktiviti yang perlu anda ikuti atau lakukan ialah;

  • kuliah -- aktiviti-aktiviti penguasaan aspek-aspek teoritikal kandungan matapelajaran melalui pelbagai sesi persembahan, perbincangan dan juga penerangan/kuliah yang akan diberikan oleh pensyarah, dan

  • amali -- aktiviti menghasilkan sesuatu tugasan yang akan dilakukan melalui proses penerokaan dan pembinaan produk atau penghasilan bahan pengajaran dan pembelajaran (termasuk dengan aktiviti ISL [independent self Learning]). Aktiviti tersebut akan dilakukan secara berseorangan, berpasangan atau berkumpulan. Rujukan tambahan sangat digalakkan untuk disimpan di dalam protforlio pelajar.

Segala aktiviti yang dikehendaki untuk dihasilkan dalam bentuk bercetak perlu disimpan di dalam portfolio pelajar. Bahan-bahan / media selain bercetak perlu diserahkan kepada pensyarah. Bahan dalam bentuk digital perlu disimpan di dalam CD dan diletak di dalam portfolio dan perlu diserahkan kepada pensyarah. Semua bahan-bahan dan portfolio perlu diserahkan selewat-lewatnya 2 (dua) minggu sebelum minggu ulangkaji atau apabila dikehendaki oleh pensyarah yang berkenaan.

 

Semasa pembelajaran menggunakan pakej ini khususnya, pelajar-pelajar diharapkan dapat melaksanakan aktiviti pembelajaan berasaskan individu, berpasangan dan berkumpulan. Aktiviti kolaboratif sangat diharapkan dalam penggunaan pakej ini - galakkan perbincangan dan kerjasama antara anda. Pelajar juga digalakkan berbincang dengan fasilitator.

Pendekatan pelaksanaan yang digunakan dalam pakej ini ialah secara "blended learning"; iaitu satu pendekatan yang cuba mengabungkan pelbagai kaedah, media, bahan sumber, tugasan-tugasan, pembelajaran kendiri (mengikut keupayaan diri sendiri) dan bertindak secara kolaboratif. Semua proses tersebut boleh berlaku di dalam bilik darjah (makmal komputer) atau sebaliknya dan boleh berlaku dengan kehadiran pensyarah (fasilitator) atau pun tidak.

Pendekatan Carman (2002) dalam mereka bentuk "blended learning" memberi fokus kepada lima (5) ramuan 
Disamping itu semasa proses menyelesaian sesuatu persoalan, pelajar terpaksa meneroka dari pelbagai sumber sama ada dalam CD ini, di internet atau di pusat sumber. Proses penerokaan dan penemuan diharapkan pelajar akan memperolehi pengetahuan apabila bertindak seperti dalam kerangka di bawah. Dalam kes ini pelajar kenalah aktif

0 comments:

Post a Comment