Friday, August 5, 2011

Sukatan

Tajuk
Kandungan
Jam
Kuliah
1.

Teknologi Pendidikan
  • Konsep
  • Domain-domain
  • Prinsip-prinsip
  • Peranan dan kepentingan Teknologi Pendidikan dalam pengajaran-pembelajaran

2



2.


Reka bentuk Pengajaran
  • Pengertian
  • Peranan dan kepentingan
  • Model-model reka bentuk pengajaran seperti ADDIE dan ASSURE
  • Reka bentuk mesej
2

3.
Media Pengajaran
  • Konsep
  • Fungsi media dalam pengajaran dan pembelajaran
  • Jenis-jenis dan k lasifikasi media

2
4.
Perancangan, Pemilihan, Penghasilan dan Penilaian Media Pengajaran
  • Model ASSURE

2

5.
Asas Grafik
  • Prinsip
  • Reka bentuk visual
  • Peralatan penghasilan grafik

2
6.
Penggunaan Bahan-bahan 2 Dimensi dan 3 Dimensi
  • Pengertian bahan 2D dan 3D
  • Jenis-jenis bahan seperti carta, graf, realia, boneka,
  • diorama

2
7.

Asas Fotografi
  • Sejarah perkembangan fotografi
  • Bahagian-bahagian asas dan fungsi kamera
  • Jenis-jenis dan aksesori kamera
  • Jenis-jenis filem
  • Teknik penggambaran
  • Komposisi
  • Fotografi digital

2

8.
OHP dan Transparensi
  • Bahagian-bahagian dan fungsi OHP
  • Pengendalian OHP
  • Kelebihan dan kelemahan penggunaan OHP
  • Jenis-jenis transparensi
  • Teknik penyediaan dan persembahan transparensi

2
9.
Bahan Audio
  • Penggunaan peralatan audio
  • Perancangan dan penyediaan rakaman
  • Rakaman
  • Suntingan

2

10.
Penerbitan Video Pendidikan
  • Jenis-jenis kamera video
  • Bahagian-bahagian dan fungsi kamera video
  • Jenis-jenis syot
  • Pergerakan kamera video
  • Proses penerbitan video
  • Video digital

2





11.
Pengintegrasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam Pengajaran dan Pembelajaran
  • Pemprosesan Perkataan
  • Persembahan Elektronik
  • Hamparan Elektronik
  • Pangkalan Data
  • Penggunaan Perisian dan Alat Pengarangan
  • Penghasilan pakej multi media pembelajaran
  • Penggunaan Media Interaktif dalam pengajaran dan pembelajaran

8
12.
Isu-isu dan trenda terkini dalam Teknologi Pendidikan
  • Hak cipta terpelihara (Copyright)
  • Keselamatan
  • Kerahsiaan
  • Kawalan kendiri
2
Amali
  • Asas grafik
  • Penggunaan bahan-bahan 2D dan 3D
  • Asas fotografi
  • OHP dan transparensi
  • Bahan audio
  • Penerbitan video pendidikan
  • Pengintegrasian Teknologi Maklumat dan Komunikasi dalam pengajaran dan pembelajaran
2
4
4
2
4
4

10
 
Jumlah
60 Jam
Penilaian
Kerja Kursus (60%)

Peperiksaan Akhir (40 %)
Rujukan Asas
Dick,N. ,Carey,L.& Carey,J.O.(2005). The systematic design of instruction (6 th ed.) New York :Pearson, Allyn and Bacon.

Heinich,R.,Molenda,M.,Russel,J.D.,& Smaldino,S.E.(2005). Instructional Media and Technologies for learning. 8 th ed.). New Jersey :Prentice Hall.

Newby, T.J, 1996. Instructional technology for teaching and learning . New Jersey : Prentice Hall.
 
Rujukan Tambahan
Joyce, B.R. (2000). Models of teaching . (6 th ed).Boston:Allyn and Bacon.

Priscilla, N. & Karin, M.W. (2003). Teaching with technology: Designing opportunities to learn. (2 nd ed.). Canada :Thomson Wadsworth .

Poh Swee Hiang, Mokhtar Affandi Amran & Tajuddin Hassan. (1996).Pengurusan sumber pengajaran pembelajaran. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

Safian bin Abd. Rashid (2002). Pengurusan sumber : Komponen teknologi pendidikan.

Timothy, J. Newby, Donald, A. Stepich, James, D. Lehman & James, D. R.(2006). Educational technology for teaching and learning (3 th ed.) . Ohio :Merill Prentice Hall.

Yusuf Hashim (1998). Teknologi pengajaran. Shah Alam:Penerbit Fajar Bakti.



 

0 comments:

Post a Comment